COLUMBUS LT. Vaida Samuolytė: «Morsomme turer under norsk sol» | Liv

Denne historien er nominert til reisekonkurransen «Kolumbas LT 2023».

spisse tak Art Nouveau hjemby

Jeg er sikker på at mange litauere kjenner Olesiunds veldig godt, ettersom mange av våre landsmenn bor og jobber der. Da de kom til flyplassen var venterommet fullt – noen ventet på at de skulle komme tilbake, noen var på besøk hos slektninger eller venner.

Flyet er veldig praktisk for dette – flyet kommer fra Kaunas sent på fredag ​​og returnerer til Kaunas mandag kveld. På to og en halv dag kan du ikke bare utforske byen, men også utforske området rundt. Selv om været, for å være ærlig, var litt trangt, ville en dag til ha vært veldig nyttig.

Personlig arkivbilde. / Reise til Norge

Så ingen møtte oss på flyplassen, så vi måtte få en buss og kjøre den til leilighetene som ventet på oss midt i sentrum av byen.

Veien fra flyplassen til sentrum er litt over 17 km, men bussen stupte til og med inn i tunnelen flere ganger – på veien måtte vi krysse vannmassene som skiller øyene der flyplassen og Olesund, som har en befolkning på 23.000. befolkning.

Kanskje den største særegenheten ved denne byen er at nesten alle husene ble bygget samtidig Art Nouveau stil. Årsaken er at en brann i 1904 la byen i aske. Den ble gjenoppbygd på tre år, og nå, når man går gjennom de innbydende gatene, kan man ikke unngå å beundre de fargerike bygningene med spisse tak.

Byen fremstår i all sin skjønnhet etter å ha klatret til Aksla fjellet som 418 trinn fører til. Vi gikk disse turene rett før solnedgang. Som i Palanga nær broen, her ser menneskene som sitter på toppen av fjellet intenst på den aldri kjedelige serien – solen som er skjult i vannet, som, mens den går ned, forgyller byen som strekker seg under føttene deres.

Solnedgangen er absolutt langt fra den eneste underholdningen i Olesiund. Ligger i byen Art Nouveau og flere andre museer, som minner om våre Rumšiškas på Sunnmore friluftsmuseum, men jeg kan ikke si så mye om dem fordi jeg ikke hadde nok tid til å besøke dem. Nærmere bestemt var været så fint at jeg ønsket å tilbringe mer tid i naturen.

Gå på gudenes øy

Der fjell og fjord møter havet er hvordan Olesund beskrives på norske reisesider, og det mangler ikke på steder å gå tur i området. Siden vi bestemte oss for ikke å leie bil denne gangen, men å bruke offentlig transport, begrenset vi oss til å gå på tur på naboøyene.

For lørdag har vi valgt ut et av de mest populære stedene for tur – Godøya Placer Island også Google Kart Praktisk rute for å komme dit med offentlig transport, vi lurte på hvor mye den taxituren ville koste.

«500 crowns», hørte vi svaret fra taxisjåføren som sto ved siden av oss. Vi strøk raskt over et null i tankene, delt på tre – husker vi bussturen fra flyplassen for 15 euro, prisen viste seg ikke å være særlig sjokkerende. Og en hyggelig overraskelse – drosjesjåføren viste seg å være litauisk, så for samme pris fikk vi ikke bare en tur, men også en mini-utflukt, en historie om byens historie og litauere som bor her, og anbefalinger om hvor å starte og slutte spor.

Personlig arkivbilde. / Reise til Norge

Etter å ha spurt om råd, syklet vi ikke før Alnes fyr, men vi kom nærmere der vi startet og startet opp den bratte bakken. Godøyfjellet fjellet er så rart – du klatrer til toppen, og her er et helt platå med flytende innsjøer – mye plass å gå. For lenge siden, rett før pandemien, måtte vi klatre høyere enn åsene i hjemlandet vårt, så følelsene av en fjelltur (for ikke å si veldig lav denne gangen) ble behagelig følt – en rolig oppstigning, lett tretthet, åpning av synet.

Da jeg traff den første stigningen, følte jeg at jeg hadde gjort mye arbeid. Etter å ha tørket svetten fra pannen, så jeg meg rundt og det første som møtte meg var det tannløse smilet til en seks måneder gammel baby – den lille vaglet fornøyd med bena dinglende i en døråpning -baby på brystet til faren sin . Hans mor og fem år gamle yngre bror sto ved siden av ham. Stoltheten min har blitt sterkt redusert – for meg er denne klatringen som en utfordring, og for denne familien – en lørdagsmorgentur med babyene.

Nok en stigning, noen steder ganske bratt, og så er det Storhornet hakkespetter (vi møtte ingen babyer her). Høyden er bare 497 meter, men den tilbyr et fantastisk panorama over Olesund, Atlanterhavet og øyene rundt.

Du ser ned på byen på den andre øya, og det er vanskelig å forestille seg at tunnelene som forbinder dem strekker seg under vannoverflaten som skiller øyene. Sjarmen til hele dette landskapet ble gitt av skyene som begynte å reise seg – først gjemte de hele miljøet, så begynte de å spre seg igjen, og gradvis åpnet de tilslørte utsiktene.

Personlig arkivbilde. / Reise til Norge

Nedkjøringen var lettere, men også ganske bratt flere steder, man måtte passe på hvor man satte foten. Godt at denne og andre rundt i Olesund har blitt prøvd reiste stiene er pene – det er lagt flate steiner i våtere områder og det er til og med lagt trestier andre steder. Piler peker vei, og det vil uansett være vanskelig å komme bort fra en opptråkket sti.

Du måtte passe på hvor du gikk.

Godøyfjellet fjellveien ser ut til å være veldig populær, spesielt siden vi får vite at etter en regnfull måned i juli og august, dukket solen opp bare noen få dager. Så lokalbefolkningen skyndte seg også å dra nytte av denne nåden.

Etter landing ruslet vi gjennom landsbyen, og misunnet stille innbyggerne i nabolaget, som bor i romslige, ryddige hus med terrasser som åpner ut mot havet og nærliggende solfylte øyer. Sjalusien ble litt fordrevet av litaueren jeg møtte i nærheten av hjemmet hans, som minnet meg på at slike vakre, solfylte dager ikke skjer så ofte her.

Vi returnerte til Olesund med buss, da reisen var veldig praktisk med transfer til naboøya. Etter å ha kommet inn i det, en hyggelig overraskelse – det viser seg at de siste to månedene, frem til 22. oktober. bybusser kan brukes gratis, bortsett fra flybussen.

Og nok en hyggelig oppdagelse for dagen – i finalen viste det seg at alt gikk så bra som mulig for oss den dagen. Hvis noe først så ut til å gå galt, viste det seg til slutt at denne feilen bare gjorde situasjonen til et mye mer gunstig scenario. Og det var mange alternativer, hvor du skal kjøre, hvor du skal dra og hva du skal se om morgenen den dagen.

To topper på en dag

Dagen etter turen, søndag, la vi ut på veien igjen. Bare neste gang moah halvparten, fordi vi ønsket å se andre synspunkter enn i går. Turen med to busser tok omtrent en time. Nærmere bestemt en buss, for halvveis, på stasjonen, endret han nummeret fra det første til det andre.

Personlig arkivbilde. / Reise til Norge

Da vi kom ut viste det seg at vi kunne kjøre litt mer da det var muligheter å begynne å klatre opp til Vakthus topper – til og med flere. Riktignok var den opprinnelige planen ikke å gå opp dit, men å snu tidligere mot vannene, men da vi kom dit, var vi glade igjen: fjorden, Olesiund, på Sunnmore Alpene – utsikten er verdt hvert steg. Igjen innser vi at den uventet justerte ruten er en veldig god beslutning, for om kvelden, etter å ha gått gjennom landskapene som vi så i tankene våre og sett på bildene, viste det seg at de vakreste tingene vi så i løpet av dagen var synspunktene til Vakthus topper.

Og selve turen var fin – mangfoldig landskap (furuskog, myrer, innsjøer), flott sti, morsom tur. Så ved å gå så behagelig, har vi oppnådd enda mer Hogkubben topp Vel, høyden er kanskje ikke imponerende som en topptur, men som et sted å spise lunsj og se seg rundt var det greit for oss?

Til dessert – Sugar Peak

Mandag er siste dag i vår norske høytid, kl 17.00. venter på flyet til Litauen. Men etter nøye vurdering av været, bestemte vi oss likevel for at på slutten av turen vil vi alltid gå til stedet anbefalt av mange lokalbefolkningen Sukkertoppen (på litauisk – Sugar Peak, 314 m). For å klare å gjennomføre alle planene for mandagen dro vi tidlig ut på fottur. burlap passasjerene på executive-bussen var elevene som gikk til klassen og oss.

Det tar ikke lang tid før øynene blir vant til de vakreste landskapene.

Klatre til Sukkertoppen veldig enkelt, hele veien tok mindre enn to timer inkludert hvile, foto og godteri på toppen. Selve toppen er steinete, ganske liten, så et 360 graders panorama åpner seg – du kan se det selv etter en spasertur på lørdag Godøyfjellet fjell og Olesiund og andre øyer. Det er sant, denne gangen er det mye mindre gisp og bilder enn på stigningen til Storhornet peak – det tar ikke lang tid før øynene blir vant til de vakreste landskapene.

Etter nedstigningen – en velfortjent hvile og fritid i byen?

Tre og en halv dag er en flott ferie

Etter at flyet landet på flyplassen i Kaunas, innså jeg at selv om vi forlot det for bare fire dager siden, følte jeg at jeg kom tilbake etter en vanlig ukes ferie. Morsomme turer, flott utsikt, blå himmel og godt selskap – stort sett alle ingrediensene for en god hvile. Selvfølgelig er et veldig viktig element i denne gode hvilen varmt og solrikt vær. Regn og dets konsekvenser: grå himmel, våte og glatte stier, kulde, fuktighet – vil betydelig forverre vurderingene til en slik ferie.

Personlig arkivbilde. / Reise til Norge

Jeg antar forresten at prisen på en slik ferie er et interessant spørsmål for mange. FLINK, Wizz Air et fly tur/retur kan koste fra 55 (bare med håndbagasje) til 130 euro, eller enda mer.

Leiligheter i Airbnb i sentrum, med to soverom, kjøkken, per dag – 185 euro for tre personer. Å reise fra flyplassen til sentrum med buss – 46 euro for tre personer, fra sentrum til flyplassen – 40 euro.

Mat i supermarkedet er ikke mye dyrere enn i Litauen. Prisene på kafeer og restauranter er høyere enn her: noen ganger må du betale 20 euro for en pizza, 50 euro for fiskeretter, 10-14 euro og mer for et glass vin.

Denne historien er nominert til reisekonkurransen «Kolumbas LT 2023».

Lindsay Dinwiddie

"Bacon Guru. General Twitter Fan. Food Fan. Award Winning Problem Solver. Lifelong Coffee Geek."