Sommerferieoppdagelser for ansatte på 15 minutter: reiseideer som også vil fungere for høstsesongen | Liv

Finn ut om dine sommerferiedestinasjoner, 15 minutter teammedlemmer presenterte interessante reiseideer som fortsatt kan implementeres i første halvdel av høsten.

Indrė Pepcevičiūtė-Bogušienė, 15 minutter LIFE-redaktør:

Litauere elsker Zakopane

Før skjønte jeg ikke hvor mange ferier som gikk til Polen. Etter denne sommeren tar jeg tilbake tankene og ordene mine. I slutten av juli – begynnelsen av august dro mannen min og jeg på en 12-dagers tur, hvor hovedmålet var Zakopane, som ligger i sentrum av Tatra County. For syv år siden måtte de gå på ski der, men om sommeren (og selv etter så lang tid) strålte dette fjellanlegget med helt andre farger.

Fra Vilnius til Zakopane – ca 850 km. De kan gjennomføres på rundt 12-14 timer, avhengig av hindringene i veien og hvor ofte du vil stoppe for å hvile.

Zakopane møtte oss druknet i regnskyer, så dens sanne skjønnhet ble ikke avslørt før neste dag. Byen er omgitt av fjell og det er mange turstier av ulik vanskelighetsgrad. De mest populære er Kasprov-toppen og stiene fra den, Morske Okas og Gubaluvka-fjellet i enden av den sentrale bygaten.

Personlig arkivbilde / Rute fra toppen av Kasprov

Vi tok taubanen til toppen av Kasprov to ganger på forskjellige dager. Det er absolutt verdt å kjøpe heiskort på nettet på forhånd, ellers må du vente i en enorm kø. Den første dagen gikk vi fra toppen til fjellet Świnica, så etter litt tilbakespor gikk vi nedover mot byen langs de grønne og gule stiene. Den andre dagen snudde vi andre veien (for meg personlig mye morsommere) – den røde stien til Kresanica-fjellet, og halvveis tok vi de grønne og blå stiene.

Morske Okas («Havets øye») er den største og fjerde dypeste Tatra-innsjøen i Polen og en av regionens mest populære turistattraksjoner. Faktisk lar de fleste rutene i Polen foreldre klatre med barna sine, men opp til Morske Oko kan barn tas med i barnevogner, og hvis du er for lat eller har problemer med å gå av andre grunner, kan du kjøre hestevogn . biler.

Personlig fil Foto/Veien til Morske Oko

Naturen her er fascinerende på grunn av sin uvanlige vegetasjon, men veien til selve innsjøen er ganske kjedelig: asfaltert, bare når du klatrer høyere kan du krysse den med steintrapper. Vil du være alene ved sjøen og ta imponerende bilder, må du garantert stå opp tidlig. Ellers vil virkeligheten møtes – en masse mennesker, som er minst ønsket i fjellet. Attraksjonen etter å ha nådd innsjøen er å gå rundt den eller tilbake til den andre over.

Personlig filfoto/Morske Okas

Ved enden av hovedgaten i sentrum (som minner mye om Basanavičiaus-gaten i Palanga på grunn av kafeene, overfloden av mennesker og travelheten) ligger fjellet Gubaluvka, som du kan bestige med tog, klatre langs det følg en svingete sti eller se etter andre måter. Vi besteg fjellet på den andre siden – mellom bolighus og en sti som strakte seg gjennom skogen. Vi visste ikke hva vi kunne forvente på toppen, men der fant vi et miljø som minner om byens hovedgate, med kafeer, suvenirboder, ganske mye folk, og utsikt over byen fra fjellet.

Personlig arkivbilde/På Gubaluvka-fjellet

Kommer jeg noen gang tilbake? Jeg vet ikke. På den ene siden er det fortsatt mange morsomme og nye fjellruter, på den andre siden er det fortsatt mange ubesøkte steder i verden. Selv om massen av mennesker aldri imponerer meg, må jeg innrømme at det er noe tiltalende med selve Zakopane. Ikke bare er fjellene fascinerende, men også bolighusene strødd med stråtak, og de som ikke liker kjas og mas kan finne roligere steder å spise, drikke kaffe og beundre naturen. Og til høsten blir det nok ikke så mange turister.

Fremført av Beniushis, 15 minutter Ansvarlig redaktør:

Med kajakk med eskorte av grensevakter

Russere, som har styrt Krasnoyarsk-regionen siden andre verdenskrig, «hilser» på litauere ved Nemunas-grensen i sommer med en tre meter lang bokstav Z. Symbolet på Moskvas aggresjon er malt med «Colorado»-skrift på veggen til en brun bygning nær den imponerende Dronning Louise-broen. Det var her vi avsluttet vår tradisjonelle kajakktur på Nemunas i år. Og denne gangen hadde vi en enestående eskorte av litauiske grensevakter.

Personlig arkivbilde.  / Kajakkpadling

Personlig arkivbilde. / Kajakkpadling

Hvert år setter jeg og vennene mine av en helg i august til å bade i Nemuna, hvor vi svømmer rundt 100 kilometer. Vi startet ruten fra grensen til Hviterussland, og vi avslutter neste år – kanskje i Rusno, kanskje litt lenger.

Seiling fra Smalininkai er eksepsjonell på grunn av eskorte av litauiske grensevakter. Du må forhåndsbestille tillatelser fra Statens grensevakttjeneste – det er enkelt å gjøre dette elektronisk. Mens du cruiser langs den litauiske kysten, ser du stadig grensevakttårn. Da vi gikk inn i Jūros-elven for natten i Mociškės palivark og forsvant ut av syne av grensevaktene, ble vi selv oppringt fra grensevaktene, og en gang vi spiste lunsj på kysten, surret dronen deres over oss.

Lindsay Dinwiddie

"Bacon Guru. General Twitter Fan. Food Fan. Award Winning Problem Solver. Lifelong Coffee Geek."